Muusikon talous – mitä se on todellisuudessa?

Monilla ajatus muusikon tuloista on iltapäivälehtien ja glamourin täyteisten viihdeuutisten muovaama. Kuvitellaan, että kaikki muusikot suorastaan kylpevät rahassa paistatellessaan maineensa aallonharjalla. Ajatus muusikoiden kovista tuloista on osin totta ja osin pelkkää toiveunta. Tottahan on, että tunnetuimmat ja pitkään suosiossa olleet maailmantähdet todella ansaitsevatkin lähes tähtitieteellisiä summia. Yhdestä ainoasta keikasta voidaan kuitata monen miljoonan palkkio, ja levyt ovat maailmanlaajuisesti myyntitilastojen kärjessä. Suurimmilla ja kiireisimmillä tähdillä on omat yksityislentokoneet pilotteineen, jotka kuljettavat heitä kiertueella kaupungista toiseen. Olemme myös saaneet lukea huippuesiintyjien omistamista kartanoista ja jopa linnoista ympäri maailman. Onhan poplaulaja Elton John jopa nimitetty ritariksi Iso-Britanniassa. Totuus voi näin ollen olla jopa taruakin ihmeellisempää. Mutta mistä kaikesta nämä jättimäiset tulot oikein koostuvat? Onko jonkin yksittäisen ihmisen työpanos ja persoona todella niin korvaamaton, että yhdestä ainoasta keikasta maksetaan tavallisen työntekijän koko työurasta saamaa palkkamäärää vastaava korvaus?

Mistä muusikon tulot koostuvat?

Tavallisemmilla, esimerkiksi Suomen kokoisen maan artisteilla tulot kerätään monesta eri lähteestä. Tässäkin tapauksessa ahkera keikkailu tuo osan tuloista, vaikka palkkiosummat eivät aivan tähtitieteellisiä olisikaan. Lisätuloja tulee luonnollisesti myös perinteisestä levynmyynnistä. Nykyään yhä enenevissä määrin digitaalinen musiikin jakelu on syrjäyttämässä fyysisten levyjen myyntiä. Internetin suoratoistopalvelut ja kappaleiden ostaminen digitaalisessa muodossa on nykyisin todella helppoa ja edullista. Muutamalla klikkauksessa suuri osa maailman musiikista on kuunneltavissa vaikkapa omassa älypuhelimessa. Näiden palveluiden artisteille jakama korvaus on kuitenkin suhteellisen pieni verrattuna fyysisten levyjen myymiseen. Suomessa iso osa menestyvien muusikoiden tuloista tulee radiosoitosta. Radiosoitossa olevasta kappaleesta artistin tilille voi rapsahtaa jopa kymmeniä euron yhdestä kappaleen soittokerrasta. Tämän korvauksen määrään vaikuttavat radion kuuluvuusalue ja se, kuka kappaleen on säveltänyt ja sanoittanut. Pienempää suosiota nauttivien muusikoiden keskuudessa on yleistä se, että moni taiteilija tekee useaa työtä. Oman musiikin julkaisun lisäksi artisteilla on yleensä jokin oma musiikkiin liittyvä yritys, joka julkaisee levyjä tai tekee keikkamyyntiä muillekin artisteille. Kappaleiden kirjoittaminen toisille artisteille tuo myös onnistuessaan lisätuloa radiosoiton ja suoratoistopalveluiden korvausten muodossa.

Tulot vaihtelevat vuosittain

Muusikon tulojen perustana on usein ahkera keikkailu. Suurilla ja kaikkien tuntemilla esiintyjillä pelkät satunnaiset esiintymiset riittävät kattamaan hyvinkin mukavan toimeentulon koko elämän ajaksi. Siinä missä tavallinen palkkatyöläinen saa usein saman kiinteän palkan kuukausittain, on omaa musiikkiaan tekevän ja esittävän muusikon tulot hyvin vaihtelevia. Esimerkiksi Teoston maksamat korvaukset tilitetään neljä kertaa vuodessa, maaliskuussa, kesäkuussa, syyskuussa ja joulukuussa. Tämä korvauksen määrä vaihtelee suuresti sen mukaan, kuinka paljon artistin kappaleet ovat saaneet vaikkapa radiosoittoja. Keikkailusta kertyvät tulot ovat tietenkin suoraan verrannollisia tehtyjen keikkojen määrään, ahkeralla keikkakaudella suuremmat tulot ja päinvastoin hiljaisemmalla kaudella pienemmät. Muusikkous, jos jokin ammatti, on todellista yrittämistä. Omalla tekemisellä on suuri vaikutus tuloihin, ja taas toisaalta oman työmäärän voi taloudellisen tilanteen niin salliessa määrittää silloiseenkin elämäntilanteeseen sopivaksi. Tällaiseen asemaan pääseminen vaatii kuitenkin hurjan määrät työtä vuosien ajan ja ripauksen onneakin, että oma hittikappale osuu juuri oikeaan aikaan musiikkimarkkinoille.

Leave a Reply